Alla inlägg den 2 februari 2012

Av Tesen - 2 februari 2012 19:34

Idag har jag hört/läst 2 saker som får mig att bli irriterad!!

1. -Det va en kille som gled av vägen men jag han inte stanna.
Sen när har man inte tid att stanna och hjälpa en människa som åker av vägen?
Skulle du vilja ha hjälp när du åkt av vägen, eller vill du bara att folk ska skita i dig och hoppas att allt gått bra?
Denna människa som sa detta tog sig själv till sanns  och åkte tillbaka och allt va bra.


2. -Det va en kille som körde om oss och åkte ner i diket längre fram.

I detta sammanhang va även ordet nöjd med.

Hur tänker man då?
Det spelar väl för fan ingen roll hur dumt andra kör, kör nån av vägen kan man väl inte vara nöjd.


Är man första bil vid en olycka SKA man:
1. Överblicka

Antal skadade? Fler risker? 

2. Prioritera

Vad måste göras förts? 

3. Varna

Se till att andra trafikanter är medvetna att det har skett en olycka. 

4. Larma 112

Antal skadade, hur skadade osv? 

5. Första hjälpen 

 

Gör så, gör rätt!!! 


För ett tag sen vägrade jag åka bil med Malin. Skulle vi nånstans så skulle jag köra. Hon va så arg, elak och aggresiv när hon körde. Klagade på allt och alla, gjorde aldrig nått fel själv, läste inte av situationer mm..Så till slut sa jag ifrån och sa att jag inte tänker åka med en trafikfara.

Efter det fick hon en tankeställare och har blivit mycket mer ödmjuk i trafiken. Man måste kommunisera med andra bilister när man är ute och kör, man måste ha ett samförstånd med andra rafikanter. Ibland kanske man får backa lite själv även fast man har rätt, bara för att undvika en olycka och vad tjänar det då och bli helt vansinnig? Skrika åt andra, peka finger genom rutan och tuta? 

Blir jag en bättre förare för att jag pekar finger, skrker och tutar på andra eller är jag en bra förare om jag håller mig ödmjuk och uppmärksam?


Det är lite som i livet. Man måste vara lite flexibel. 

Gör jag nått fel i livet vill jag kunna säga förlåt och hoppas att jag blir förlåten, kör jag bil och gör fel hoppas jag att jag  har en ödmjuk människa som kan backa upp mig och hjälpa mig istället för att peka finger, skrika och tuta åt mig!! 

Ovido - Quiz & Flashcards