Direktlänk till inlägg 2 oktober 2009

När jag va..

Av Tesen - 2 oktober 2009 16:33

.. 22 (tror jag) år hittade jag en knöl i mitt bröst. Känslan av förtvivlan va ett faktum. Fick en tid hos vårdcentralen rätt omgående där dom konstaterade att det va en knöl, det skickades en remiss till mammografin.

Efter ca 2 månader fick jag komma dit. 2 månader är en väldigt lång tid, när man sitter i den position som jag gjorde o många andra gör.

Jag kollade upp på nätet hur stor risk det skulle vara att det va bröstcancer. Risken va mindre än 1%, men det gav ju just ingen tröst.. Har anlag för bröscancer i släkten o hade ganska nära inpå gått igenom en tuff period med cancer väldigt nära mig. Så tankarna for ju iväg!! Jag kommer aldrig kunna beskriva känslan o det totala kaoset i mig som följde denna "upptäckt".

Väl uppe på mammaografin konstaterades det, återigen, en knöl i bröstet. Där kom dom även fram till att det går inte o göra en biopsi utan jag fick, återigen, en remiss skickad till operation.

Efter ca 1 månad va det dax för den stora dagen. In på sjukhuset o ta bort knölen. Vild panik, dåligt humör, lessenheten o förtvivlan va då ett faktum. Det lixom slog mig att vad gör jag om jag mot förmodan skulle tillhöra dom 1%:en som får bröscancer?? Det hade ju gått ganska bra fram tills dess att leva med en knöl som "bara va där". Nu skulle det lixom komma ett besked om vad det var.

Det tog väl inte allt för lång tid innan svaret kom. Det va en knöl men en ofarlig sån. Jag blev så glad. Allt bara släppte o jag bröt ihop.. Efter månader av spänning o försök till att inte tänka på det, så brast allt när jag fick beskedet. Väldigt konstigt!!

Enligt läkaren så va det en ofarlig knöl.. Enligt försäkringsbolaget är jag en högrisk, så jag kan inte få en sjukdomsförsäkring. Hur går detta till?? Just då tänkte jag inte så mycket på det, utan det kom senare när det va dax o flytta från en ungdomsföräkrsing till vuxen o ingen ville försäkra mig.. Hur kan det gå till så?? Hur kan läkarna säga en sak o föräkringsbolaget nått annat?? Det går mig än idag förbi..

Nu lever jag med ett ärr på mitt bröst som faktiskt för mig bevisar att hur dåligt jag än mår, så överlever jag!!


Stöd Rosa Bandet!! Inte för mig, inte för din granne, utan FÖR DIG SJÄLV!!!


Puss o Kram

 
 
Ingen bild

Kajsa

2 oktober 2009 19:30

Hade jag ingen aning om... Puss å stora kramen!! Min mamma fick en knöl i bröstet också nä jag gick på högstadiet, det var inte roligt alls, å lite orolig är man ju... köpte ett rosa band igår, dessutom finns det att köpa godis, rosa rattar, fantastiskt var ju bara tvungen att köpa! Puss å Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tesen - 27 januari 2016 10:40


.. tåget?

Av Tesen - 22 augusti 2012 08:37

Jag har flyttat! Den nya bloggen finns HÄR! Välkomna dit istället     ...

Av Tesen - 23 juni 2012 15:54


Nykter, städad midsommar. Bäbis på väg!! Jag kan inte annant än älska mitt liv        Puss o Kram ...

Av Tesen - 29 februari 2012 18:41

Det har tagit stopp! Helt stopp! Känner mig inte det minsta skrivsugen. Inte för att det inte händer nått, utan mest för att det tagit stopp! Konstigt! Första gången på över 3 år som det blev så här.. Tokigt! Får väl vila lite då kanske...På återseen...

Av Tesen - 26 februari 2012 12:30


Har kommit på mitt eget lilla sätt för och överleva kvällarna med Melodifestivalen!! Jag gör helt sonika så att jag faller tillbaka ca 25 år i tiden, skriver min egen röstningslista och sen sätter jag poäng för fulla muggar!! Igår hade vi mamma med o...

Ovido - Quiz & Flashcards